HIZLI
ERİŞİM

TIKLA KONUŞ

Randevu almak için Tıkla Konuş servisimizden faydalanabilirsiniz.

WEB RANDEVU

Web’den beklemeden randevu almak için buraya tıklayınız.

LABORATUVAR RADYOLOJİ SONUÇ

Laboratuvar sonuçlarınıza buradan ulaşabilirsiniz.

DOKTORUNUZA DANIŞIN

Doktorunuza bu alandan ulaşabilir sorularınızı sorabilirsiniz.

FARABİ'Yİ GEZİN

Sanal turumuzla hastanemizi gezmek için tıklayınız.

Haber Detay

   Medya

 

    / Medya / Haberler / Haber Detay
Haber Detay

Kilo Almak İstiyorum

Herkes kilo vermenin derdine düşmüşken; siz, kilo almanın yollarını arıyorsunuz. Çevrenizdeki kilolu insanlar, size imrenerek bakarak “Keşke senin gibi olsam” derken, siz onlara acı bir tebessümle “Aslında biraz kilo alsam hiç fena olmayacak” cümlesini kurmakta zorlanıyorsunuz. Zayıf olmanız, ayna da kendinizi beğenmemenize neden oluyor. Kilolu insanlarla birlikteyken onların keyifli muhabbetlerinde siz, havanın serinlediğini hissedip hafif hafif üşümeye başlıyorsunuz. Saçlarınız sanki eskisine göre daha çabuk dökülüyor ve cansızlaşıyor. Tırnaklarınızda artık sık kırılmaya başladı. Bu durumlar da, size aşırı stres ve sinir olarak geri döndüğü için yakınlarınızı kırmaya başlıyorsunuz. Bu tip düşüncelerin kilo almak isteyen insanların ortak görüşü olduğunu belirten Özel Konya Farabi Hastanesi Diyet ve Beslenme Uzmanı Hilal Acar, yapılması gerekenleri anlattı.

Zayıflık, boya göre ağırlığın yüzde 15-20 altında olması durumudur. Genelde kilo vermeye çalışan insanlar, zayıf kişilere keşke bende böyle olsam diye özenirler. Ancak aşırı zayıflık da pek çok problemi beraberinde getirebilir. Zayıflık bireylerde hastalıklara karşı dirençte azalma, üşüme, saç dökülmesi, tırnak kırılması gibi fiziksel sağlık sorunlarının yanında görüntü olarak kendini beğenmeme aşrı stres ve sinirlilik gibi psikolojik problemlerin de oluşumuna neden olur. Genç erkekler ve sporcularda bu tarz şikâyetlere daha sık rastlanmaktadır. Kişiye göre hazırlanacak programlar, sorunu çözecektir.

Öncelikle zayıf olmanızın nedenlerini tespit edelim.

•Aşırı fiziksel aktiviteniz mi var?

•İştahsızlık ve yeterli düzeyde besin mi alamıyorsunuz ?

•Alınan besinlerin sindirim, emilim ve metabolizmalarında bozukluklar mı oluşturuyor?

•Kanser ve hipertroidizm (troid bezinin aşırı çalışması )olabilir.

•Psikolojik stresler olarak sıralanabilir.

Plansız bu iş olmaz

Hastalık kaynaklı bir zayıflık ise tedavi ile birlikte kilo alma diyeti uygulanır. Psikolojik problemler eşlik ediyorsa mutlaka bir psikologdan destek alınmalıdır. Kilo almak disiplin işidir ve ancak dengeli bir beslenme programı ile sağlanabilir. Kilo alma programlarında ayda 2-4 kilo arasında kilo almak başarı olarak kabul edilir. Bol hamur işi, yağlı yiyecekler ve tatlılardan oluşan bir programla kilo alınır ancak bu ağır besinler bazı hastalıklara davetiye çıkarabilir. Doğru bir beslenme planı hazırlanmazsa kilo belli bölgelerde toplanabilir. Bu yüzden mutlaka bir diyetisyen kontrolünde kilo alınmalıdır.

Mucize ilaç yoktur

Kilo almak için mideyi doldurmayacak kadar az ama bol kalorili yiyeceklerden faydalanmalıyız. Günde 3 ana öğün mutlaka yapılmalıdır. Mide problemleri oluşturmaması için ana öğünlere çok yüklenmek yerine enerji içeriği yüksek ara öğünler yapmak kilo almayı kolaylaştırılabilir. Günde 4-6 öğün yapmak ideal kilo artışı için uygundur. Ana öğünlerde süt grubu, et grubu, tahıl grubu ve sebze- meyve grubundan en az birer besin olmasına özen gösterilmelidir. Yağlar kilo aldırmasına rağmen çok yağlı besinler tokluk hissini arttırdığı için tercih edilmemelidir. Kilo almak için mucize bir besin, ilaç ya da toz karışımı yoktur. Ancak kişinin iradesi, düzenli beslenme ve kas yapıcı egzersizler sonucunda kilo alınabilir.

Ara öğünlerde;

•Meyveler ve meyve suları,

•Sütlü tatlılar,

•Peynirli sandviçler,

•Börekler,

•Süt ve süt ürünleri,

•Hamburger,

•Ceviz-fındık-badem gibi yağlı tohumlar,

•Kekler

•Tost gibi kalorisi yüksek ve besleyici değeri yüksek besinler kullanılmalıdır.

Kalori değerlerini arttırmak için yiyecekleri zenginleştirerek tüketmek fayda sağlayacaktır:

•Süt ve yoğurda pudra şekeri, pekmez, bal ve süt tozu ilave etmek,

•Meyve suyuna pekmez yada şeker eklemek,

•Makarnayı sade değil peynir, yoğurt ve kıyma gibi soslarla zenginleştirmek,

•Sütlü tatlılara ceviz, fındık ve badem gibi bol kalorili yağlı tohumları ilave etmek,

•Salata gibi kalorisi düşük yiyecekleri ton balığı, mısır, peynir, keten tohumu ve kuru baklagiller ile zenginleştirmek,

•Çorbaları su yerine süt ile pişirmek ve yumurta eklemek gibi küçük ilaveler hem kalori değerini arttırır hem de yiyeceklerin midemizde çok yer kaplamasını engeller.

Suyu içtiğiniz zaman önemli

İçecekleri yemeklerle beraber tüketmek mide hacmini doldurup iştahımızı kapatabilir. Bu yüzden su ve tüm sıvı gıdaları yemeklerden 1 saat önce ya da sonra tüketmek fayda sağlayacaktır. Salata ve çorba gibi kalorisi düşük ama midemizde çok yer tutan yiyeceklerden mümkün olduğunca az yemeye çalışılmalıyız. Zayıf kişilerde iştah problemi besin alımını kısıtlar. İştah artışı zamanla oluşur bu yüzden kilo almak isteyen kişinin mümkün olduğunca kendini yemek konusunda zorlaması gerekir.

İştahı açmak için ;

•Sevdiğiniz ortamlarda sevdiğiniz kişilerle yemek yiyin

•Masa düzenine önem verin

•Renkli besinleri kullanın ve süslemeler yapın

•Yemeklerinizi iştah açıcı baharatlarla zenginleştirin

•Yemek sırasında stres oluşturacak konulardan konuşmayın

•Sevdiğiniz besinleri görebileceğiniz yerlere koyun (masanızın üstü, arabanız vs .)

Kas yapıcı egzersiz yapın

Kilo artışının sağlıklı olması için kas yapıcı vücut egzersizlerini haftada en az 2 kez yapmak gerekir. Aksi halde vücudumuzda sadece yağ depoları artar ve bölgesel şişmanlıklar oluşmaya başlar. Kas yapısını arttırıcı egzersizlere başlamadan 1 saat öncesinde karaciğer glikojen deposunu dolduracak pilav, makarna, meyve suyu gibi karbonhidrat içeriği yüksek besinler tüketilmelidir. Yürüyüş, yüzme, koşu, aerobik gibi egzersizler kilo artışına değil aksine azalmasına neden olur.