HIZLI
ERİŞİM

TIKLA KONUŞ

Randevu almak için Tıkla Konuş servisimizden faydalanabilirsiniz.

WEB RANDEVU

Web’den beklemeden randevu almak için buraya tıklayınız.

LABORATUVAR RADYOLOJİ SONUÇ

Laboratuvar sonuçlarınıza buradan ulaşabilirsiniz.

DOKTORUNUZA DANIŞIN

Doktorunuza bu alandan ulaşabilir sorularınızı sorabilirsiniz.

FARABİ'Yİ GEZİN

Sanal turumuzla hastanemizi gezmek için tıklayınız.

Haber Detay

   Medya

 

    / Medya / Haberler / Haber Detay
Haber Detay

Kahvenin Bilinmeyen Gerçekleri

Kahve hem kültürümüzde hem de günlük yaşamımızda önemli bir yere sahiptir. Bazen güne iyi başlamak ve ayılmak için içeriz kahveyi, bazen de sohbetlerimize keyif katsın diye alırız fincanı elimize.

 

 

Özel Konya Farabi Hastanesi Diyet ve Beslenme Uzmanı Hilal Kuş kahve tüketiminin faydaları hakkında bilgi verdi.

 

Kahvenin ana vatanı Etiyopya’dır. Oradan Arap ülkelerine yayılmıştır. Osmanlının kahve ile tanışması 1517 yılında Kanuni Sultan Süleyman'ın Yemen Valisi olan Özdemir Paşa’nın, lezzetine hayran kaldığı kahveyi İstanbul'a getirmesiyle olmuştur. Türk kahvesi farklı pişirilme yöntemi ve lezzeti ile saraydan günümüze kadar ulaşmıştır.

 

 

Kahvenin keşfi ile ilgili farklı efsaneler vardır. Etiyopyalı bir çoban, keçilerin bir meyveyi yedikten sonra daha canlı olduklarını fark etmiş ve kendisi de bu meyveyi denemeye karar vermiş. Yedikten sonra duyduğu enerji çok hoşuna gitmiş. Bu canlılığın kafeinin uyarıcılığı olduğu ise asırlar sonra anlaşılmıştır.

 

 

Kahvede kafein haricinde 400’e yakın kimyasal madde, eser miktarda antioksidan ve niasin, mineraller ve tanen gibi bileşikler vardır. Kalorisi yoktur. Son dönemde popüler olan aromalı kahveler ve kahveye yapılan süt, krema, şeker gibi eklemeler kalorisini arttırır.

 

 

Kafein iyi mi kötü mü tartışması devam etmektedir. Yetişkinler için güvenilir dozu 300-400 mg’dır. 1 fincan Türk kahvesinde ortalama 65 mg, 1 kupa filtre kahvede 150 mg, 1 fincan espresso’da 170 mg, 1 kupa çözülebilir kahvede 80 mg kafein vardır. Sağlıklı bir yetişkin günde 2-3 fincan kahve içebilir.

 

Yapılan Çalışmalar Kafeinin

•Alzheimer ve Parkinson gibi nörodejeneratif hastalıkların gelişme riskini azalttığını,
•Şeker metabolizmasını düzeltip Tip2 diyabet riskini azalttığını
•Metabolizmayı hızlandırarak kilo kaybını desteklediğini
•Kalp-damar hastalıkları ve yaşlanma ile ilgili iltihaplanma sürecine doğrudan olumlu etkileri olduğunu,
•Dayanıklılık ve direnç antrenmanlarında iyileşme sağladığını göstermiştir.

 

Kafeinin Fazla Tüketimi

•Günde 3 fincan ve üzeri kahve tüketmek yumurtlamayı olumsuz etkileyerek kadınlar kısırlık oluşturabilir.
•Kalpte ritim bozukluklarına neden olur. Çarpıntı yada düzensiz kalp atımı oluşur. Tansiyon hastaları kahve tüketimini mutlaka hekimlerine danışmalıdır.
•İdrarla kalsiyum atımını hızlandırır. Bu nedenle kemik kayıplarına neden olur.
•Sık idrara çıkmaya neden olur ve vücutta su kaybı artar.
•Uyarıcı etkisi ile uyku problemleri oluşturabilir.
•Duygu durum bozuklukları oluşturabilir.
•Gebelik ve emzirme döneminde annenin fazla kafein alımı bebeği olumsuz etkiler.
Kafein doğrudan mide duvarından ve ince bağırsaklardan hızla kana karışır. Çoğu son yudumunuzu aldıktan 45 dk sonra emilir. Kafein bağımlısı olan kişilerin bedenlerinde muhtemelen sürekli kafein vardır.  Aşırı kahve tüketimi ani kesilirse baş ağrısı, gerginlik, uyuklama gibi yoksunluk belirtileri oluşur. Bu durum yavaş yavaş düzelir. Sağlıklı kişilerde bağımlı hale gelmeyecek şekilde günde 2-3 fincan kahve içmek hem keyif verir, hem de sağlık üzerine olumlu etkiler gösterir.