HIZLI
ERİŞİM

TIKLA KONUŞ

Randevu almak için Tıkla Konuş servisimizden faydalanabilirsiniz.

WEB RANDEVU

Web’den beklemeden randevu almak için buraya tıklayınız.

LABORATUVAR RADYOLOJİ SONUÇ

Laboratuvar sonuçlarınıza buradan ulaşabilirsiniz.

DOKTORUNUZA DANIŞIN

Doktorunuza bu alandan ulaşabilir sorularınızı sorabilirsiniz.

FARABİ'Yİ GEZİN

Sanal turumuzla hastanemizi gezmek için tıklayınız.

Haber Detay

   Medya

 

    / Medya / Haberler / Haber Detay
Haber Detay

Okul Çağı Çocuklarında Beslenme

Sağlıklı, yeterli ve dengeli beslenme herkes için, bilhassa çocuklar için gereklidir; çünkü bu dönemde kazanılacak olan beslenme alışkanlıkları yaşam boyu sürecektir. Çocuklar hangi yaşta olursa olsun devamlı olarak büyüme ve gelişme gösterdikleri için beslenmeleri yetişkinlerden daha fazla dikkat ister.

 

Çağımızda bireyler yaşamlarının en önemli süreçlerini okulda geçirmekte olduğunu söyleyen Özel Konya Farabi Hastanesi  Diyet ve Beslenme Uzmanı Hediye Nur Büyüksamancı,

altı – on yedi yaş okul çağı dönemi; çocukların beslenme alışkanlıklarının geliştiği, ev dışında arkadaşlarıyla yemek yemeğe başladığı,fiziksel- bilişsel - sosyal büyüme ve gelişmenin hızlandığı, sorumluluklarının arttığı, yetişkin dönemde sağlıklı yaşamın temellerinin atıldığı önemli bir dönem olduğunu dile getirip tavsiyelerde bulundu.

 

Bu yaş döneminde çocukların enerji ve besin ögelerini yeterli ve dengeli karşılayabilmeleri için tüketmeleri gereken besinlerin iyi kaliteli , yeterli miktarlarda ve dengeli olması büyük önem taşımaktadır.

 

Çocuklarda beslenme; çocuğun yaşına, cinsiyetine, vücut ağırlığına, fiziksel aktivite düzeyine göre düzenlenmelidir. Okul öncesi çağda çocuğun beslenme alışkanlıklarını aile etkilerken, okul çağında arkadaşlar/akran grubu, reklamlar gibi etkenler, okulda beslenme konusunda denetimin olmaması, özellikle annenin çalışmasına bağlı olarak okuldan eve gelince, kendi kendine yiyecek hazırlaması sonucu çocukta yanlış beslenme alışkanlıkları gelişebilmektedir. Bu nedenle çocuğun yeterli ve dengeli beslenebilmesi için çocuğun, ailenin, okul yönetimindeki bireylerin ve öğretmenlerin beslenme konusunda bilinçli, eğitimli ve işbirliği içerisinde olmaları gerekmektedir.

 

Türkiye’de beslenmeye bağlı olarak okul çağı çocuk ve gençlerde; zayıflık ve şişmanlık, demir yetersizliği anemisi, iyot yetersizliği hastalıkları, diğer vitamin ve mineral yetersizlikleri, diş çürükleri, şişmanlığa bağlı kronik hastalıklar sık görülmektedir. Sağlıklı beslenme için üç ana öğün ile birlikte ara öğün tüketimide önemlidir. Çocukların ve gençlerin yeterli ve dengeli beslenebilmesi için alınan besinlerin çeşitli olması ve günlük tüketilen besinlerden alınan enerji, protein, vitaminler ve minerallerin vücutta en iyi biçimde kullanılabilmesi için dört besin grubunda (süt ve ürünleri, et , yumurta ve kurubaklagiller, taze sebze ve meyveler, ekmek ve diğer tahıllar) yer alan besinlerin öğünlere yeterli ve dengeli dağıtılması gerekir.

 

Bu Çağda Çocukların Tüketmesi Gereken Besinler ve Miktarlarina Baktığımızda;

 


1. Süt grubu çocukların güçlü kemiklere, dişlere ve kaslara sahip olmak için gerekli olan protein, kalsiyum ve D vitaminini sağlar. Bu gruptan günde 2-3 porsiyon tüketilmelidir.

2. Et, yumurta, kurubaklagil grubu güçlü kaslar ve kan için gerekli olan protein, demir, B vitaminleri ve bazı mineralleri sağlar. Bu besinlerden günde imkanlar dahilinde 2-3 porsiyon alınması önerilmektedir.

3. Ekmek ve tahıl grubu B vitamini, demir, mineral ve posa içerir. Bunlar ayrıca iyi bir kompleks karbonhidrat kaynağıdırlar ve çocukların aktiviteleri için gereken enerjiyi sağlarlar. Bu grup besinlerden günde 6-9 porsiyon tüketilmesi önerilmektedir.

4. Sebze ve meyve grubu bileşimlerinin büyük bir kısmı sudur.A,C,E ve B grubu vitaminleri içerir ve potasyum, posa bakımındanda zengindirler. Günlük toplamda en az 5 porsiyon tüketilmesi gerekmektedir.
 

 

Okul Çağı Çocukları İçin Beslenme Önerileri;

    * Çocuklar için en iyisi düzenli bir beslenme programının olmasıdır. Bu sayede yemekler düzenli olduğu için çocuklar gün boyunca daha az abur cubur yeme eğiliminde olur.
   *  Yemekler aile ile birlikte yenmelidir çünkü çocuklara besleyici besinleri yemelerini söylemekle, bunu göstermek aynı etkiye sahip değildir. Çocuklar aileleriyle birlikte yemek yediklerinde genellikle daha çeşitli ve besleyici yemekler yerler.

   *  Çocukların kendi besin seçimlerini yapmalarına izin verilmelidir.
   *  Çocuğun güne kahvaltı ile başlanması sağlanmalıdır. Çünkü okula gitmeden önce yapılan kahvaltı okul performansını, mental durumu ve sınav başarısını olumlu yönde etkilediği yapılan çalışmalarda gösterilmiştir.
  

Örnek Beslenme Çantası Menüleri
* Ton balıklı sandviç + taze sıkılmış meyve suyu+ 5-6 adet badem
*  2-3 dilim sebzeli börek + 1 kase yoğurt+ kuru meyve
*  Peynirli tost+ ayran+ domates-salatalık+zeytin
*  Tavuklu sandviç + ayran + ev yapımı cevizli kek
*  Ev yapımı kıymalı poğaça+ taze meyve +  1 kase yoğurt

Çocuğun sıvı tüketimi artırılmalı ve düzenli fiziksel aktivite yapılması sağlanmalıdır.

Sonuç olarak çocuklar erken yaşta beslenme eğitimi ile tanıştırılarak davranış değişikliği veya uygun davranışın kazanılması sağlanabilir.